Kasper Falkenberg. Månedens profil i juli 2020.

Kasper Falkenberg – NamahFalcon (Juli 2020)

Månedens musikprofil i Juli 2020 er Kasper Falkenberg. Kasper har bl.a. spillet og produceret musik sammen med Joey Moe, Rasmus Seebach, Burhan G, Noah, Kiesza og Barbara Moleko. Kasper har en lang karriere i den danske musikbranche, både som sideman og musikproducer. Du får her et indblik i hvordan han startede, hvilke tips han har til at lave et hit og hvad han synes der er vigtigt at have fokus på som musiker, hvis du vil opnå succes i den danske musikbranche. Kasper Falkenberg er en del af det platinsælgende producerteam NamahFalcon, som du også kan lære meget mere om i denne artikel.

Startede med at spille klaver som 6 årig.

Kasper Falkenberg har spillet musik stort set hele sit liv, og startede med at gå til klaver da han var 6 år gammel. Han har generelt altid været super glad for at spille musik. I folkeskolen gik han i en klasse hvor musikken fyldte utrolig meget blandt eleverne. Da der også var nogle dygtige og engagerede lærere der spillede musik, har Kasper i en tidlig alder lært at spille mange forskellige instrumenter og synge.
Efter Kasper havde lært at spille klaver, begyndte han at spille bas, siden da begyndte han at spille trommer og først til sidst begyndte han at spille guitar, som nu er Kaspers primære instrument og det han er mest kendt for.

Lavede sit første band i skolen, sammen med den nu verdensberømte jazz guitarist, Jakob Bro.

Det var ikke nok for Kasper og hans venner i skolen at spille andres sange, så de lavede derfor et band og begyndte at skrive deres egne sange i stedet. Bandet bestod bl.a. af den nu verdensberømte jazz guitarist, Jakob Bro, som Kasper gik i parallelklasse med.
De havde det mega sjovt, samtidig med at de fik lavet en hel masse musik sammen, hvilket ledte til at de bl.a. vandt flere musikkonkurrencer.
Det at skabe noget, samtidig med at man har det sjovt, har altid været en stor faktor i Kaspers liv med musikken. At spille så mange instrumenter som muligt og i det hele taget musikken som væsen, har været en stor del af det Kasper har været bidt af ved at lave musik.

Mellerup Efterskole og deltagelse i DM i Rock.

På Mellerup Efterskole lavede Kasper bandet Morocko sammen med sine kammerater fra skolen, og de fik givet den så meget gas, at de endte i finalen i DM i Rock. Efter de havde været med i DM i Rock, gav det dem hul igennem til at komme ud og spille en masse koncerter til bl.a. gymnasiefester. De havde det skide sjovt, fortæller Kasper.

Fra Det Jyske Musikkonservatorium til en musikkarriere i København.

Efter Gymnasiet startede Kasper på MGK i Aarhus, og søgte efter 2 år ind på Det Jyske Musikkonservatorium. Med en kandidat i rygsækken flyttede Kasper til København, hvor hans professionelle karriere for alvor tog fat. Han startede med at få en masse gigs som sideman guitarist, hvilket han synes var skide sjovt og begyndte at spille med en hel masse forskellige artister og bands.

Guitarist Kasper Falkenberg
Kasper Falkenbergs guitar.

Derfor blev guitaren Kasper Falkenbergs primære instrument.

Nogle af Kaspers første CD’er var Queens Greatest Hits 1 og 2. Her blev han meget betaget af Bryan May’s guitarspil. Det var guitarister som Bryan May der gjorde guitaren virkelig interessant for Kasper. en stor del af teenageårene gik med at øve sig på drengeværelset og forsøge at lytte riffs og soli af fra hans store helte, som talte alle fra Nuno Bettencourt (Extreme, Rihanna), Tom Morello (Rage Against The Machine), Kurt Cobain (Nirvana) til Steve Vai og Joe Satriani.

Kasper Falkenberg i sit lydstudie.

Fra guitarist til fuldblods musikproducer med eget lydstudie.

Med sin brede erfaring inden for musik, har produktions- og sangskriverdelen haft en stor interesse for Kasper Falkenberg. Han kunne ved også at dygtiggøre sig inden for musikproduktion selv indspille, mixe og masterere sin musik. Han begyndte for alvor at dykke ned i studiearbejdet på Musikkonservatoriet, men det var først for ca. 7-8 år siden da han fik sit eget studie på Amager at han følte han blev rigtig god til det. Kasper har siden da været i sit studie al den tid han har haft til rådighed. Han møder ind hver morgen fra 9-16, når han ikke er på turne, har øvere eller andet arbejde.
At sidde og nørde i sit studie og skabe musik er noget af det Kasper elsker allermest. Det at skabe noget som ikke var der før, beskriver Kasper som værende en af de mest magiske følelse for ham.

Betragter i dag sig selv mest som musikproducer.

Det startede med at Kasper gerne vil indspille lidt guitar, bass og keys for andre musikere. Det greb efterfølgende om sig og stille og roligt fik Kasper mulighed for at producere og skrive sange sammen med dygtige artister, der hjalp ham til bane vejen til at blive fuldblods musikproducer. Han betragter i dag sig selv mere som producer end som sideman, selv om han uden tvivl stadig elsker at være sideman og komme ud og spille. Hans tid hedder i dag ca. 80/20 i forhold til den tid han bruger i sit studie, kontra den tid han er ude og spille live. De fleste betragter dog stadig primært Kasper som guitarist og sideman, efter han har spillet live som professionel musiker i 15 år, trods han på nuværende tidspunkt har været med til at udgive utallige sange som musikproducer.

Musikken og musikkens væsen er den største drivkraft.

Da Kasper flyttede til København var han meget aktiv i nattelivet og i jamsessions. Han fik ret hurtigt hul igennem til også at være jamvært på forskellige jams, bl.a. på det der i gamle dage hed Lades Kælder og på Drop Inn. Her skabte Kasper en stor del af det netværk, han er en del af i dag. Det var bl. a. han gode ven, Anders Bo, der tilbød ham at spille med Celina Ree, som dengang var en ung, talentfuld, upcoming artist. Anders Bo skulle samle et band og bandet endte med at bestå af Kasper Falkenberg, trommeslageren Anders Kirkegaard og bassisten Anders Borre. De gik all in på projektet og der var bl.a. fuld fokus på alle detaljer omkring guitarlyd og de rigtige guitarer. Det var Marshall stacks, Les Paul og generelt full blown Guns N’ Roses agtig stil de kørte.
Medina og Kasper Falkenberg i Go' Morgen Danmark.
Kasper Falkenberg som guitarist for Ida Laurberg.

Har det godt med ikke at være artisten der er i fokus.

Kasper har altid selv lavet musik ved siden af sin karriere som sideman, men han er aldrig gået all in på at være artist. Det er i stedet det at producere og spille musikken som rocker Kaspers verden. Det med selv at være den kendte artist, har aldrig være det der har draget ham. Musikken og musikkens væsen er stadig den absolutte drivkraft. Der er dog ingen tvivl om at når Kasper har stået på scenen til koncerter foran tusindvis af mennesker med fx. Rasmus Seebach, Joey Moe, Burhan G eller Noah, er det det vildeste kick i verden. Han har det dog rigtigt godt med at det har været disse artister der har været i fokus, så han i stedet selv kunne fokusere på at spille guitar og fyre den af som sideman.

Kaspers inspirationskilder til musikproduktion.

Kaspers måde er som udgangspunkt at der ikke er en måde. Han har dog nogle forbilleder rent produktionsmæssigt. Det der kendetegner dem, er deres filosofi omkring musikproduktion og hvordan man angriber det at skabe musik. En af Kaspers største inspirationskilder til musikproduktion er musikproduceren Rick Rubin som bl.a. har produceret Red Hot Chilli Peppers, Johnny Cash, Black Sabbath og Jay-Z.

Producerer musik med fokus på vibes og energi.

Rick Rubin betegner kasper som værende en producer der opererer på et meget metafysisk plan. Han er meget alternativt tænkende og tager meget stilling til de konceptuelle ting omkring det at skabe musik. Rick Rubin taler aldrig om en preamp eller en mikrofon, selvom han selvfølgelig ved alt om dette, men det er slet ikke det der er det primære for ham. I stedet taler Rick Rubin mest om vibes og energi.    

Der skal dog ikke herske nogen tvivl om at Kasper går sindssygt meget op i musikudstyr også, men det er en ting Kasper har med sig selv og ikke noget han blander andre musikere ret meget ind i når der skal skabes musik.

Viben er sindssyg vigtig når du producerer musik.

En anden stor inspirationskilde for Kasper Falkenberg er producer og guitarist, Daniel Lanois. En af de ting Daniel Lanois altid har gået meget op i er det rum som du skaber din musik i. Dengang hvor alting var lidt mere bøvlet når du skulle producere musik og det meste var analogt. Alligevel tog Lanois kæmpe SSL mixerpulte og andet gear med ud i f.eks. store mansions og skabte et ad hoc studie for at kunne skabe hans musik. Han gjorde det fordi at viben var så sindssyg vigtig for ham. Han gjorde mange ting som rent teknisk inden for musikproduktion, var helt ‘forkerte’, men for at skabe den helt rigtige stemning i musikken blev det lige pludselig det helt ‘rigtige’.

Kasper Falkenbergs lydstudie.
Kasper Falkenbergs lydstudie.

Vejen fra din kreativitet til den konkrete indspilning, skal være så kort som muligt.

Alt i Kaspers lydstudie er hele tiden sluttet til, så det står klar til at man kan indspille med det samme inspirationen rammer. Alle Kaspers synth, hans klaver, sangmikrofoner, hele hans guitar setup og hans bas, er sluttet til, så man kan indspille så hurtigt som muligt. Kasper pointerer at vejen fra din kreativitet til den konkrete indspilning, skal være så kort som muligt. En kreativ indskydelse til et eller andet, leder altid videre til en anden kreativ indskydelse og igen videre til den næste osv.. Det der skaber gnisten, kan være alt muligt og når kreativiteten tændes, skal den kunne fanges med det samme.

Omfattende effekt set up.

I sit studie har Kasper bl.a. et pedalboard system med 23 effekter med selvstændige loops der hele tiden er sluttet til. Det har været forholdsvis omfattende at lave, men grunden til at han har lavet det, er at når han går i gang med at lave musik, så skal han ikke tænke på udstyret, men kan i stedet fokusere på at fange viben og fyre den af med kreativiteten. Da den kreative process i musikproduktion bør handle så meget om musik og idéer som overhovedet muligt, er det for Kasper fedt at alt er så tilgængeligt som det overhovedet kan være.  

For nogle er alt det de har brug for til deres musikproduktion på deres computer, hvilket også er super, men da Kasper elsker at spille på instrumenter er hans setup den noget nær ultimative løsning ham. Kasper spiller som regel de fleste instrumenter selv på hans produktioner (guitarer, bas, klaver, keys osv.) og synger ofte kor.

En del af producerteamet NamahFalcon.

Langt det meste musik Kasper producerer i dag laver han sammen med Nicky “Namah” Furdal. Tilsammen udgør de producerteamet NamahFalcon. Navnet NamahFalcon er en sammensætning af Nickys kunsternavn “Namah” og “Falcon” fra Kaspers efternavn Falkenberg. Nicky kommer ud af en baggrund med Hip Hop, hvor Kasper betegner sin baggrund som værende mere rock/pop agtigt. Nicky l er rigtig god til at producere beats og generelt alt der har med trommer og trommelyde, hvor Kasper i stedet har en instrumental/tonal baggrund. På den måde komplimenterer de hinanden rigtig godt.

Sådan griber NamahFalcon det an når de producerer musik.

Når NamahFalcon starter ud med at producere en sang, starter de med at lave en skitse til sangen. De finder nogle lyde, nogle akkorder, noget tekst og noget melodi, hvorefter de på denne måde laver deres canvas (skitse) til sangen. Derefter arbejder de på sangen hver for sig, hvor Nicky måske laver et beat og sender til Kasper, som Kasper så kan arbejde videre på. Når de så efterfølgende mødes, er de på den måde allerede kommet et godt stykke med den sang de skal producere. 

Ud over at Kasper og Nicky svinger rigtig godt sammen, så er de rent kreativt også gode til at presse hinanden rent smagsmæssigt i den rigtige retning.

“Jeg synes det lyder skide godt det du har lavet, det er bare ikke det rigtige til den her sang.”

Når du producerer musik, handler det dels om skills, men det handler først og fremmest om de valg du træffer.

De fleste som har prøvet at lave musik, kan lave et eller andet fornuftigt, som ender med at blive til en sang. Det der afgør om din sang bliver fed er bl. a. de valg du træffer rent smagsmæssigt. Her er Nicky og Kasper rigtig gode for hinanden, da de f.eks. kan sige til hinanden “Jeg synes det lyder skide godt det du har lavet, det er bare ikke det rigtige til den her sang.”
My Chemistry af Ida Laurberg.
Rip Your Shirt af Ida Laurberg.

NamahFalcon blev dannet på baggrund af artisten Ida Laurberg.

Kasper og Nicky har i NamahFalcon-regi, arbejdet i et par år med artisten Ida Laurberg. Ida er den artist de har brugt mest tid på og de har en kæmpe tro på at hun kommer til at blive rigtig stor. Det var Nicky, som fandt Ida og er hendes manager, der introducerede Kasper for Ida, og de fandt hurtigt ind til et virkelig stærkt samarbejde. Med den trio de nu har fået dannet, har de fået skabt en super god energi og et godt workflow. De har nu efterhånden fået lavet 30-40 sange sammen.

Kiesza med Your The Best.
Sweet Love med Kiesza.

Producerer musik for flere forskellige artister og har bl.a. produceret 5 sange med verdensstjernen Kiesza.

Ud over Ida Laurberg arbejder NamahFalcon også sammen med andre artister, bl.a. artisten Kiesza, som nogle måske kender fra verdenshittet “Hideaway”, som er blevet streamet ca. 1,5 milliard gange. Kiesza kom til Danmark i 3 uger, hvor Kasper og Nicky fik produceret 5 sange med hende, hvoraf 2 af sangene allerede nu er udgivet (Sweet Love og You’re The Best).

NamahFalcon. Sådan finder du nyt sangtalent til din musikproduktion.

Sådan får producerteamet NamahFalcon kontakt til nye artister.

Måden NamahFalcon kom til at producere for Kiesza var at Nicky rakte ud og fik en kontakt til hende. Det er ofte således at de rækker ud og selv kontakter artisterne. Nu hvor de efterhånden har udgivet en del sange, sker det dog lige så ofte den anden vej rundt.

“De 3 nøgleord for succes i musikbranchen er arbejdsom, opsøgende og interesseret”

Vær arbejdsom, opsøgende og interesseret, hvis du gerne vil have succes i den danske musikbranche.

Et eksempel på at du skal være arbejdsom, opsøgende og interesseret, er i forbindelse med at Kasper og Nicky i øjeblikket skriver sange med Alexander Oscar. Alexander Oscar er et stort talent, som Kasper altid har set et stort lys i. For et par år siden var Alexander Oscar support til en Rasmus Seebach koncert. Efter koncerten faldt de i snak og Kasper spurgte Alexander om de ikke skulle mødes og lave noget musik sammen. Der skete ikke noget i første omgang, men for nylig genoptog de kontakten ift. med nogle duo jobs og siden har de arbejdet intensivt i studiet på nye sange. Det er et eksempel på, at tingene sagtens kan udvikle sig positivt, selv om der ikke sker noget i første hug.

Du skal ikke miste modet, hvis du ikke får svar med det samme

Når du har lavet noget og sender det til folk skal du ikke miste modet, hvis du ikke får svar fra dem med det samme, forklarer Kasper. Her er du nødt til at pakke dine følelser lidt væk. Hvis du ikke får svar, så prøv blot at skriv igen og skriv “hey hvad så, har du hørt det jeg sendte, hvad siger du til det?”. Du vil da måske få et svar tilbage med “hey sorry, jeg har ikke lige fået det lyttet endnu, jeg skal nok lige lytte”. Folk har super travlt i musikbranchen og der er mange informationer hele tiden. Hvis man er lidt ublufærdig omkring sådanne ting, så mener Kasper at det er en stor fordel. Man skal selvfølgelig ikke være irriterende, man skal prøve at finde en god balance og stadig være opsøgende og interesseret.

Hvordan producerer du et hit der bliver spillet i radioen?

Kasper Falkenberg forklarer at der mange svar på hvordan man producerer en sang der bliver spillet i radioen. Først og fremmest skal du være knivskarp i din sangskrivning. Hvis din sang ikke er skarpt skrevet, så er det lige meget hvor godt du producerer den. Du skal især holde dig godt opdateret i forhold til hvad der rykker i øjeblikket. Du skal ikke kopiere, men sørg for at du har fingeren på pulsen omkring hvad der udkommer hver eneste uge. En stor del af Kaspers job som producer, er at han hver fredag sætter sig ned og lytter til playlisten “New Music Friday” på Spotify, for at høre hvad der er udkommet.

Marketing er super vigtigt for at du får succes med din sang

Marketing og folk der arbejder for dig er super vigtigt. Kasper tror på at hvis ens sang er god så skal det nok lykkedes, men hvis der ikke er nogen der ved den eksisterer, så bliver det meget svært at slå igennem med den. Man er derfor nødt til at få promoveret sin sang til radiostationerne. Det starter dog altid med at man har en virkelig god sang, en artist der synger fedt, med en fed personlighed og så skal det produceres, mixes og mastereres rigtig godt.

Hvis du skal lave et potentielt hit, handler det om at ramme en følelse.

Først og fremmest skal der, hvis det er popmusik, være et super godt hook, som folk kan huske. Kasper Falkenberg har været med til at lave flere sange, f.eks. med Ida Laurberg, som de vidste ikke ville komme til at blive spillet i radioen, da de var for specielle. Der er en tendens til at når det er sange der skal spilles i radioen, skal hooket være helt skarpt, da det for det meste er det som skaber et radiohit. At en sang har et godt hook er dog ikke ensbetydende med at det er en god sang, det er blot det der kan gøre at det har nemmere ved at komme igennem til radiostationerne, da det skal være let genkendeligt. Når det gælder en god sang mener Kasper at det mest af alt handler om at ramme en følelse. Nogle gange har han været med til at lave sange der lyder præcis som de skal, men de føles bare ikke rigtigt. De får ikke den rette følelse frem i kroppen af grunde, der kan være vanskelige at sætte ord på.

En skabelon til at skabe et musikalsk hit findes ikke.

Da det mest af alt handler om en følelse når du skal lave en god sang, findes der ikke nogen færdig skabelon eller formel. En af grundene er at følelsen hele tiden ændrer sig. I de sange der hitter i dag sammenlignet med de sange der hittede for 5 år siden, sammenlignet med de sange der hittede for 15 år siden, er det fuldstændigt forskellige i forhold til hvad der har gjort dem til hits. Et musikalsk hit skal derfor altid ses i forhold til sin samtid og det er derfor også vigtigt at man holder sig opdateret på hvad der findes derude på det specifikke tidspunkt man laver sin sang. Man er nødt til at relatere sin egen sang i forhold til den musik der ellers er derude, hvis man vil have kommerciel succes med sin sang. Man skal selvfølgelig ikke kopiere, men man er nødt til at forholde sig til hvilke andre sange der hitter i øjeblikket.

Sangene er blevet kortere.

Længden på sange der hitter er meget varierende. For ca. 5-10 år siden var det almindeligt, at en popsang varede omkring 3:30 min. Sidste år kom så sangen “Old Time Road” som er den sang der har ligget flest uger som nr. 1 på Billboard nogensinde. I princippet verdens største hit. Originalversionen af den sang varer 1:47 min. Dette er lidt til den ekstreme side, men hvis man går ind og kigger på hits i dag er det meget almindeligt at sangene varer mellem 2: 30-2:45 min., hvilket også er et udtryk for at strukturen i moderne popmusik har ændret sig.

Sådan tester du om din sang er god, når du har lavet den.

En konkret ting Kasper Falkenberg gør når han har produceret et nummer, er at han spiller sangen for folk som han er tæt på og som han stoler på. Det kan være super grænseoverskridende at spille sin sang for folk, især hvis man føler at sangen ikke er helt færdig, men Kasper synes det er mega vigtigt at man spiller sangen for folk så man kan få deres reaktioner og inputs. Det er også altid en god idé at lade sangen ligge lidt og lytte med friske øre efter et par dage. Det gør han tit flere dage i streg, for på den måde at kunne give sig selv et friskt lyt til sangen.

Lav dine produktioner så færdige som muligt, før du spiller dem for pladeselskaber eller samarbejdspartnere.

En ting Kasper Falkenberg gerne vil sige til unge upcoming producere er at de bør øve sig i at lave deres produktioner så færdige som mulige. Lad være med at overlade noget til folks fantasi. Du kan altid selv høre potentialet i en produktion, men det er sjældent andre kan. Du kender måske det med at du har en produktion og trommerne bare lige skal være lidt federe, der skal bare lige være en lidt federe vokal, det skal lige mixes lidt, så skal der bare lige lidt guitar på og når det så bare lige er gjort, så er produktionen helt perfekt. Det fungerer bare utrolig sjældent – Folk reagerer på det, de hører. Ikke på det potentiale de msåke kan se.

“I stedet for at tage din halvfærdige geniale demo du har liggende, så brug en dag eller to mere ...”

Når Kasper Falkenberg laver en demo, laver han den derfor oftest så færdig og så godt mixet, at den kan blive spillet i radioen. I stedet for at tage din halvfærdige geniale demo, så brug en dag eller to mere, hvor du får mixet det så godt du kan. Du kan ikke regne med at folk har fantasi til at kunne forestille sig hvor godt det kan lyde. Det har taget Kasper Falkenberg lang tid selv at indse, men det er nu noget han altid sørger for, hvilket også betyder at han efterhånden har mixet mange sange selv, som også efterfølgende er blevet udgivet.

Hvis du vil være god til at mixe, skal du kunne arbejde med følelser.

Da Kasper startede med at producere musik kunne han ikke finde ud af at mixe. Nu har han gjort det i 7-8 år og er blevet rigtig fornuftig til at mixe. Kasper mener at det med at lære at mixe er noget af det der tager længst tid. Du skal bl.a. have styr på hvilke frekvenser der ligger hvor og hvordan du kan lægge dine ting i forhold til hinanden. Du skal også have styr på hvordan din guitar ikke må stå i vejen for din vokal osv. Men det at mixe handler også meget om følelser. Teknisk set skal du selvfølgelig være rigtig dygtig og vide hvad en kompressor, de-esser, en eq osv. gør, men musikkens væsen rammer vores følelser og det er dem du først og fremmeste skal arbejde med.

Lav skabeloner til artisters vokal kæder og brug automatiseringer til f.eks. s’er, t’er og p’er.

Alle artister Kasper arbejder med får deres egen skabelon til deres vokal kæde. Kasper kan varmt anbefale at man får lavet nogle skabeloner til sig selv når man producerer musik. Det med at starte helt forfra kan man selvfølgelig godt gøre, men for Kasper er det en alt for langsommelig process og ikke en der passer til hans tålmodighed. Så lav nogle gode skabeloner til dig selv og så ret dem til efter den artist og de sange du arbejder med. Kasper fremhæver at det er vigtigt helt lavpraktisk at lave automatiseringer af f.eks. sine s’er, t’er og p’er. F.eks. så du ikke ligger og spytter p’er ind i en kompressor, som tager vildt hårdt fat i p’erne.

Disse produktioner arbejder Kasper Falkenberg på i øjeblikket.

For tiden arbejder Kasper satdig meget med Ida Laurberg, men han har også indledt et samarbejde med en ny spændende artist, Lleoh. Lleoh er et kæmpe talent, og Kasper håber de udgiver ny musik allerede i år. Lleoh-produktionerne, bliver ligesom med Ida Laurberg, produceret sammen med Nicky “Namah” Furdal i deres producerteam NamahFalcon. Derudover arbejder han med sangeren og sangskriveren Viktoria Siff Hansen, som går under kunstnernavnet Siff. Hun er et velkendt navn i den danske musikbranche og har bl.a. arbejdet i Los Angeles i flere år, hvor hun har arbejdet med store navne som f.eks. Macy Gray og Alicia Keys.

Som nævnt tidligere arbejder Kasper også meget med Alexander Oscar, som måske på den kommercielle side der er det mest kendte navn. Alexander Oscar er blevet streamet ca. 100 millioner gange med sin debutplade. Joey Moe har Kasper Falkenberg arbejdet med i flere år og de har et rigtig godt samarbejde kørende. Joey Moe og Kasper har i øjeblikket et lille co-lab kørende, hvorfra der også inden længe bliver udgivet ny musik. Kasper Falkenberg arbejder også med andre, men disse kunstnere er dem han i øjeblikket primært arbejder sammen med.

Selvom dette antal kunstnere også er en god portion artister at arbejde sammen med på samme tid, så prøver Kasper ikke at have alt for mange projekter i gang på samme tid, da det hurtigt kan blive uoverskueligt.

Det tager ca. 1 til 2 uger at producere en god sang.

Det tager oftest lang tid at producere en god sang og en sang vil typisk for Kasper tage ca. mellem 1 til 2 uger at producere. Nogle gange kan det gå meget hurtigere, men i gennemsnit er det ca. den tid det tager, da de i NamahFalcon er ekstremt detaljeorienteret. Når NamahFalcon producerer musik co-writer de for det meste alle de sange de producerer. De har dog produceret nogle sange de ikke selv har skrevet og blot stået for finalizing, hvilket de også synes er vildt fedt og meget gerne vil gøre mere af. Men som udgangspunkt er det altid både sangskrivning og produktion de laver.

Kasper Falkenbergs fremtidsplaner inden for musikproduktion.

Kaspers fremtidsplaner er helt sikkert at producere flere og større artister, meget gerne internationale. Kasper elsker at producere musik og elsker den kreative process han er i lige nu, men hans helt store drøm er at producere internationale navne. Hans drøm er allerede lidt gået i opfyldelse, da han har været med til at producere for sangeren Kiesza. Hvis han kan komme til at producere flere internationale kunstnere og samtidigt også spille sammen med dem, vil det være helt perfekt.

Fra studiesession til kæmpe hit.

Den første sang Kasper skrev sammen med Joey Moe, var “Smukkest på en søndag”, hvilket stadig er Kaspers største hit. Sangen har nu solgt så meget at den snart går triple platin. Der var til at starte med lavet et canvas til sangen, hvorefter Kasper blev inviteret til at komme og spille guitar. Efter Kasper var blevet en del af produktionen, endte det med at de slettede hele produktionen og Kasper lavede da det famøse guitarriff, som de fleste genkender når de hører sangen. De lavede derefter blot en ny vokal og på den måde skabte de det multi-platinsælgende hit. Den process og det resultat beskriver Kasper som en af de vildeste oplevelser i hans musikkarriere.
Platinplade Joey Moe og Kasper Falkenberg.
Kasper Falkenberg og Joey Moe live musik koncert.

Sådan fandt Joey Moe og Kasper Falkenberg ud af at de havde lavet et hit.

Et par dage efter at Joey og Kasper havde udgivet sangen “Smukkest på en søndag” skulle de spille koncert og Joey insisterede her på at de skulle spille sangen live, selvom de ikke havde fået øvet den. De stod nu på en festival foran titusinde mennesker og da Kasper spillede guitarriffet fra sangen, kom der et kæmpe yyyiiieeaaaaarrrhhh råb fra publikum. Kasper kunne da mærke den vildeste respons fra publikum og beskriver det som en alt for sindssyg oplevelse, der stadig sidder som et stærkt minde.

Noget af det sværeste når du skriver sange og producerer musik er at holde det enkelt.

Det har altid været Kaspers helt store drøm at lave et guitarriff som alle kan spille og som rigtig mange kender. At man som guitar nybegynder kan sætte sig ned og nemt lære det riff han lavede til “Smukkest på en søndag” betyder enormt meget for ham. Kasper dyrker enkelheden i sin sangskrivning, hvilket han ser som noget af det sværeste når man skal producere musik. Han har selv lavet utrolig mange komplicerede sange og produktioner i sit liv, men når du finder ind til enkeltheden, kan det tilføre stor værdi til din musikproduktion.

Det skal være sjovt at spille musik.

Det skal være sjovt, hvis du vil lære at spille musik.

Kaspers tilgang til musikundervisning er at det skal være sjovt. Hvis du først har fundet motivationen for at lære at spille, så gør det ikke noget at du skal lære noget der er vanskeligt. Hvis du starter med at lære noget der er vanskeligt og synes at det er for svært, så er det vanskeligt at finde den oprigtige motivation, Dee skal til for at blive god til noget. Det skal være sjovt fra starten. Hvis man er nybegynder og vil spille guitar kan det f.eks. være en god idé at starte ud med at spille “Smoke On The Water” eller “Smukkest på en søndag” Noget det i sig selv lyder fedt.

“Du skal lære noget, så du kan tage et instrument og spille det foran andre, så de synes det er sejt.”

Det er selvfølgelig forskelligt hvad man synes er sejt. Det kan være en eller anden MGP sang hvis man er barn, eller et eller andet gammelt Led Zeppelin riff hvis du er voksen. Men det her med at man føler at man skaber noget der er ægte er super vigtigt. Det skal ikke bare være et eller andet fra en eller anden random bog fra 1952. Det skal være noget som er relevant, her og nu nyt eller gammelt. 

Kasper mener at det gælder for både nybegyndere og folk fra musikkonservatoriet. Det med at øve sig og lære nogle sværere ting, det kommer helt automatisk, hvis man synes det er sjovt.

Sådan har corona krisen påvirket Kaspers arbejde i musikbranchen.

Kasper har fået aflyst 45 jobs blot i denne sæson. Økonomisk har det uden tvivl været et kæmpe stort slag. Kasper har som selvstændig kunnet få gavn af nogle hjælpepakker, som har gjort at han har kunnet holde skindet på næsen, men det har kun fungeret som et plaster på såret. Den ekstra tid Kasper har haft til rådighed, har han i stedet brugt sit studie. Selvom han ikke har kunnet arbejde på fuld tid, da han også har skullet passe sine børn, hjemmeskole mv. er det bl.a. lykkedes at lave en hel EP med Ida Laurberg med 5 sange, hvoraf 2 af sangene allerede er udkommet. Den næste udkommer den 17. juli og hedder “No 1”. Den ro der har været i corona karantænen har helt klart været positiv for Kasper og hans kreativitet.

Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg

Kasper Falkenbergs gode råd til spirrende musikere, der gerne vil arbejde professionelt i den danske musikbranche.

Du skal være arbejdsom, opsøgende og interesseret. Du skal være lidt modig uden at være irriterende. Din energi og din tro på dig selv, den er du nødt til at give udtryk for og så skal man arbejde røven ud af bukserne. Det er en god idé at være tjekket. Du er nødt til at være grundig, være god til at svare tilbage når folk sender en mail, du er nødt til at have en vis tjekkethed og komme til tiden osv. Du kan godt regne med at de artister du arbejder med måske ikke gør det, men derfor skal du stadig selv gøre det.  

Kasper Falkenbergs profil på DanskeMusikere.dk kan findes her: